Van het kleine Idstein in Duitsland heeft Jack Wolfskin zich de afgelopen zes jaar opgewerkt tot een echte wereldspeler. Niet in een grote klap, maar door jaarlijks systematisch een project aan te pakken. Op dit moment heeft Jack Wolfskin meer dan 160 winkels, 60 eigen- en 100 franchisewinkels.
De eerste stap was onderkennen dat het verwerken van bestellingen veel sneller en efficiënter kon verlopen dan het handmatig overtikken van faxen die zich opstapelden als het bedrijf dicht was. Daarom besloten ze een bestelportal te ontwikkelen voor de retail partners gebaseerd op een Microsoft Dynamics NAV oplossing en ASP.Net. De resultaten waren spectaculair, 50-60% van de bestellingen worden nu via het systeem verwerkt, waarbij de noodzaak om 12 extra mensen in te huren als sneeuw voor de zon verdween.
De volgende stap was het verbeteren van het proces voor het openen van nieuwe winkels. Nieuwe franchisers aantrekken is kritiek voor de verdere groei van de keten. Het openen van nieuwe winkels duurde te lang en verkopen binnen de winkel waren gelimiteerd tot de voorraad die aanwezig was in elke winkel. Met behulp van het Microsoft Dynamics Retail Management System werd de uitrol van nieuwe winkels significant gereduceerd. Elke winkel wordt geinstalleerd volgens een standaard template, aangevuld met de laatste artikelgegevens, prijzen en andere relevante gegevens. De winkels wisselen een aantal keer per dag verkoopdata uit het met hoofdkantoor, waardoor vanuit een centraal punt de tijdige bevoorrading kan worden georganiseerd. De uitrol van een winkel duurt nu niet langer dan 6 weken, de IT uitrol zelfs niet meer dan twee dagen. Deze uitrol wordt verzorgd door middel van een geautomatiseerd proces.
Toen dit op de rit stond kreeg Jack Wolfskin de vraag om een koppeling te realiseren met het bestelsysteem van een belangrijke klant. Met de kennis die het had opgedaan om de eigen winkels te voorzien van de laatste informatie werd ook dit project voortvarend opgepakt. Binnen drie maanden was een oplossing gerealiseerd gebaseerd op Microsoft BizTalk. De bestellingen van deze klant verdubbelden. Slechts een andere leverancier had een koppeling gerealiseerd, een belangrijk voordeel voor Jack Wolfskin.
– Het nieuwe bestelsysteem reduceerde de tijd die benodigd was om bestellingen te verwerken met bijna 50%. Dit nieuwe efficiente proces elimineerde de noodzaak om 12 extra mensen aan te trekken om dezelfde groei in orders te kunnen verwerken.
– Het open systeem dat is opgezet maakte het mogelijk om snel een koppeling te realiseren met een grote retail partner, waardoor het bedrijf zich kon onderscheiden van concurrerende bedrijven en de verkopen aan die klant bijna verdubbelde.
– Een geautomatiseerd uitrol model voor franchisenemers gericht op het reduceren van de tijd benodigd voor het opzetten van nieuwe winkels. Door de snellere doorlooptijd kunnen winkels ook artikelen verkopen die niet meer in voorraad zijn.